I made this widget at MyFlashFetish.com.

pengikut2 aku..

Friday, December 23, 2011

PANCAKE


salam korang..

tengah-tengah malam nie kena rajin sikit lah kot post entry pasal pancake.. sebab lepas tu nak balik kampung.. yahooooo..!! hehehe  :D

pancake nie aku buat hari selasa lepas.. sorry ye nie entry terperam lagi.. hehehe.. nie kira first time trial lah aku buat pancake.. setakat nie memang aku suke resipi nie.. simple sangat.. campur kan semua bahan lepas tu blender je sampai sebati the masak.. lepas tu ape lagi kan, masuk mulut laaaaaah.. :p



nie kepingan pancake aku yang pertama.. maaf yeeee.. rupe nye tak senonoh sikit.. maklumlah, baru pertama kali nak buat..  hehe -___-




haa.. yang nie pulak kepingan yang seterusnya.. not bad lah kan.. ada improvement lah jugak lan dari segi rupa.. rasa tetap sama okay.. maintain sedaaaaaap.. huhu

okay.. meh lah tengok resipi pancake nie yee.. mintak izin share yee dari tuan punye resipi.. dan korang jangan lupa cuba taw.. tak susah pun nak buat pancake nie.. :)

sumber : Kak Ummi

Bahan:-
  • 3 sudu besar butter-dicairkan
  • 1 biji telur
  • 1 cawan tepung naik sendiri (aku pakai tepung gandum + sedikit baking soda)
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu besar gula
  • 1 cawan susu segar
  • 1 sudu besar jus lemon - kalau tak letak pun takpe (aku tak letak)
  • secubit garam

Cara Membuat:-

1. Campurkan semua bahan, guna blender...blend sebati
2. Biarkan adunan selama 10 minit**
3. Tuangkan sesudu adunan dlm kuali non stick yg tlh panas
4. Balikkan adunan bila nampak permukaannya berbuih
5. Biarkan seketika, bolehlah diangkat. Hidangkan dengan maple syrup dan jem kegemaran.






p/s : dapat request suruh buat lagi pancake nie  :DD



 

 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...