I made this widget at MyFlashFetish.com.

pengikut2 aku..

Sunday, January 8, 2012

PANDAN SLICE CHEESE CAKE


salam.. 

entry pagi lagi.. jangan nak pelik-pelik pilak yee.. hehehe.. nak share resipi kek yang sedaaap nie dengan korang.. nie antara favourite aku jugak lah kot.. asyik buat cheesecake yang gune cream cheese tu kadang-kadang jemu jugak kan.. sesekali try guna slice cheese nie pun okay jugak.. budget pun takde lah mahal sangat kan.. huhu

sedap taw kek nie.. die macam cair je gitu bila dah masuk dalam mulut.. lagi-lagi bila terasa lemak cheese dengan rasa dan bau pandan tu.. memang ngam lah kan.. hehe.. resipi asal dari Ros Jintanmanis.com.. tapi aku ambil dekat rumah Kak Izah.. mintak izin share resipi dekat sini yee..  :))






Bahan-bahan
4 keping slice cheese ( kt mesia cheese yang jenama kraft atau cheddar tu)
200 ml susu segar
70 gram butter atau marjerin
80 gram tepung gandum (diayak dahulu)
70 gram gula
4 biji telur saiz M
beberapa titik esen pandan
beberapa titk pewarna hijau
1 sudu kecil serbuk koko (tak letak pun)

Cara-cara

1. Carikkan slice cheese kecil-kecil dan campurkan dengan susu segar, kemudian masukkan dalam periuk, gunakan api perlahan dan biarkan slice cheese tadi cair. kacau sentiasa.

2. Masukkan butter serta separuh bahagian gula dan kacau hingga larut, tutup api dan sejukkan sebentar.

3. Asingkan putih telur dan kuning telur, pukul putih telur bersama baki gula hingga menjadi meringue.( meringue pastikan betul-betul kental, terbalikkan bowl dan meringue takkan jatuh)

4. Didalam bekas lain pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan kedalam adunan cheese tadi, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul.

5. Akhir sekali campurkan meringue sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi dan berberapa titik esen pandan dan perwarna hijau, gunakan cara kaup balik supaya adunan rata. glis acuan kek dengan marjerin dan alaskan dengan kertas. ambil dua sudu besar adunan dan masukkan serbuk koko, ketepikan, curah adunan hijau ke dalam acuan kek dan akhir sekali curahkan pulak adunan coklat di atas permukaan adunan hijau tadi, lorekkan dengan garpu atau lidi.

6. Bakar pada suhu 170 darjah selama 20 minit dan turunkan suhu 140 darjah selama 40 minit, gunakan acuan kek bulat atau petak berukuran 18cm dan letakkan sedikit air di bawah dulang pembakar, cara bain marie, untuk dapatkan tekstur kek yang tidak terlalu kering.

7. Setelah siap dibakar terus keluarkan kek dari acuan dan sejukkan atas redai, amat sesuai dijadikan menu minum petang. 






p/s : dah mula dah gian nie.. :p





 


 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...